Friday, March 2, 2012

Cara Lajukan Sistem Windows


Inginkan cara mudah untuk mempercepatkan PC anda?
Hanya plug dalam pemacu port USB atau memory kad . ReadyBoost direka untuk membantu apabila memori PC anda semakin lemah. Memori rendah boleh membuat komputer anda lembap kerana Windows, yang memerlukan tempat untuk menyembunyikan data, bertukar kepada hard drive. Memori flash menawarkan alternatif yang lebih cepat.ReadyBoost bekerja dengan kebanyakan peranti storan kilat. Dalam Windows 7, ia boleh mengendalikan lebih banyak memori flash dan walaupun pelbagai peranti sehingga lapan, untuk maksimum 256 gigabait (GB) memori tambahan.


ReadyBoost boleh mempercepatkan komputer anda dengan menggunakan ruangan simpanan di kebanyakan pemacu kilat USB dan kad memori flash.Apabila anda memasang plag peranti penyimpanan ReadyBoost serasi ke dalam komputer anda, kotak dialog AutoPlay menawarkan anda pilihan untuk mempercepatkan komputer anda menggunakan ReadyBoost. Jika anda memilih pilihan ini, anda boleh memilih berapa banyak memori pada peranti digunakan untuk tujuan ini.

Apabila anda menetapkan peranti untuk bekerja dengan ReadyBoost, Windows menunjukkan anda berapa banyak ruang mengesyorkan anda membenarkan ianya digunakan untuk prestasi optimum. Untuk ReadyBoost berkesan mempercepatkan komputer anda, pemacu flash atau kad memori harus mempunyai sekurang-kurangnya 1 gigabait (GB) ruang yang ada. Jika peranti anda tidak mempunyai ruang yang mencukupi disediakan untuk ReadyBoost,anda akan melihat mesej yang memberitahu anda untuk membebaskan beberapa ruang pada peranti jika anda mahu menggunakannya untukmempercepatkan sistem anda.

Anda boleh menghidupkan atau mematikan ReadyBoost untuk pemacu flash tertentu atau lain-lain peranti storan boleh tanggal. 


Untuk menghidupkan ReadyBoost atau mematikan :
  1. Palam pemacu denyar atau kad flash memori ke dalam komputer anda. 
  2. Dalam kotak dialog Automain, di bawah opsyen Am, klik Mempercepatkan sistem saya. 
  3. Dalam kotak dialog Properties, klik tab ReadyBoost, dan kemudian lakukan satu daripada yang berikut: 
  4. Untuk menghidupkan ReadyBoost off, klik Jangan gunakan peranti ini. 
  5. Untuk menggunakan ruang yang ada maksimum pada pemacu denyar atau kad memori untuk ReadyBoost, klik mendedikasikan peranti ini untuk ReadyBoost.Windows akan meninggalkan mana-mana fail yang telah disimpan pada peranti, tetapi ia akan menggunakan yang lain untuk meningkatkan kelajuan sistem anda. 
  6. Untuk menggunakan kurang daripada ruang maksimum yang ada pada peranti untuk ReadyBoost, klik Gunakan peranti ini, dan kemudian gerakkan slider untuk memilih jumlah ruang yang ada pada peranti yang anda ingin gunakan. 



No comments: